سئو چیست؟ همه چیز درمورد سئو
.
درباره ما
آخرین مطالب
آمار وب سایت

سئو چیست؟
سئو یا بهینه سازی موتورهای جستجو مجموعه ای از فعالیت هایی است که در طراحی و کدنویسی وب سایت، تدوین استراتژی محتوا، ایجاد محتوا و لینک سازی خارجی انجام می دهیم تا جایگاه بهتری در نتایج جستجوی گوگل به دست آوریم و بازدیدکنندگان بیشتری را به سایت جذب کنیم.
اما تعریف سئو به همین جا ختم نمی شود. سئو مخفف سه کلمه Search Engine Optimization است که به معنای بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو است. اما امروز؛

مفهوم سئو به بهینه سازی تجربه جستجو تغییر یافته است که معادل بهینه سازی تجربه جستجوی کاربر است.

به عبارت دیگر؛ ما باید توجه ویژه ای به رضایت کاربر از نتیجه یافت شده در گوگل داشته باشیم.

عوامل زیادی بر سئو سایت و تعیین جایگاه آن در نتایج جستجو تاثیر می گذارد، از کلمات استفاده شده در متن و محتوا گرفته تا لینک های دریافتی از سایت های دیگر و همچنین استانداردسازی ساختار و کدگذاری سایت (از لحاظ فنی) موتورهای جستجو، این امر بر بهبود سئو سایت ما تأثیر می گذارد.

همه این عوامل زمانی ارزشمند و موثر هستند که با هدف بزرگتر بهبود تجربه کاربر همسو شوند.
چرا سئو برای ما مهم است؟
هر روز میلیاردها جستجو در گوگل انجام می شود، اما دلیل اهمیت سئو فقط تعداد زیاد جستجوها نیست.

با ظهور و فراگیر شدن تلفن های همراه، جستجوی اینترنتی به ابزاری قابل اعتماد و در دسترس برای یافتن پاسخ سؤالات، تصمیم گیری در مورد خرید محصول یا حتی یافتن نزدیک ترین نانوایی تبدیل شده است. نتایجی که پس از جستجو به کاربر نشان داده می شود، نقش مهمی در فرآیند شناخت و تصمیم گیری او دارد.

با سرمایه گذاری در سئو این شانس را خواهیم داشت که در زمان مناسب به مخاطبان ارائه شویم. زمانی که به محصول یا خدماتی نیاز دارد و به دنبال پاسخی مناسب برای آن است، به دوست مورد اعتماد خود گوگل مراجعه می کند.

اعتماد مصرف کننده؛ این همان برگ برنده ای است که گوگل را به یک شرکت بزرگ در جهان تبدیل کرده است. حقیقت این هست که؛ ما بیشتر به نتیجه جستجوی گوگل خودمان اعتماد داریم تا محتوایی که در قالب تبلیغات (بنر، اس ام اس، ایمیل و غیره) به دست ما می رسد.

کسب و کارهای سنتی فکر می کنند داشتن یک وب سایت زیبا و قدرتمند برای ورود به فضای دیجیتال مارکتینگ کافی است.

طراحی سایت زیبا و قدرتمند نقطه شروع خوبی برای کسب و کار اینترنتی است اما تضمینی برای موفقیت نیست!

فروشگاه پوشاکی را تصور کنید که بهترین برندهای دنیا را با کمترین قیمت عرضه می کند، اما در شهری کم جمعیت، زیرزمین یک پاساژ متروکه یا یک خیابان فرعی در یک منطقه مسکونی واقع شده است. فروش این فروشگاه چقدر با کیفیت محصولات ارائه شده مطابقت دارد؟ او قطعا نمی تواند از تمام پتانسیل خود استفاده کند.

همانطور که موقعیت مکانی یک فروشگاه فیزیکی بر تعداد بازدید و فروش تاثیر می گذارد، برای یک وب سایت نیز مهم است که در نتایج جستجو ظاهر شود و برای عبارات کلیدی موقعیت کسب کند و برای درک این موضوع به یک چیز نیاز داریم. سئو

چرا موتورهای جستجو به سئو نیاز دارند؟
افرادی که تازه وارد سئو شده اند معمولا با سوالات منطقی مواجه می شوند که درک اهمیت سئو و نیاز گوگل به آن را دشوار می کند. سوالاتی مانند:

آیا گوگل از هوش مصنوعی استفاده نمی کند؟ گرد هم آوردن هزاران مهندس نخبه و سالها تلاش برای بهبود الگوریتم ها و ارائه بهترین پاسخ به کاربر؟ پس چرا هنوز نمی تواند محتوای ارزشمند را تشخیص دهد؟ چرا باید از استانداردهای سئوی سایت خود برای کسب موقعیت پیروی کنیم؟

این را فراموش نکنیم؛ هدف گوگل تنها تشخیص کیفیت محتوا و اعتبار سایت نیست، بلکه رتبه آنها نیز برای نشان دادن کاربر بسیار مهم است.

صفحه اول نتایج جستجو تا 10 سایت را در اختیار کاربران قرار می دهد و هر سایتی که رتبه بالاتری داشته باشد شانس بیشتری برای جلب توجه کاربر و افزایش ترافیک خواهد داشت. در نتیجه؛

وقتی صحبت از سئو به میان می آید، با رقابت جدی روبرو هستیم.

تجربه ی کاربر؛ این کلمه کلیدی است که گوگل بر آن تاکید زیادی دارد و این تجربه فقط به کیفیت محتوا بستگی ندارد. عوامل متعددی مانند سرعت نمایش صفحه، خوانایی و دسترسی به محتوا، اعتبار سایت و نویسنده و غیره. می تواند بر تجربه و رضایت کاربر تأثیر بگذارد.

سایت ها و صفحات زیادی در وب وجود دارند که محتوای مفید و مفیدی ارائه می دهند، اما هرگز فرصتی برای قرار گرفتن در بالای نتایج جستجو ندارند! از آنجایی که آنها به جنبه های دیگر سئو توجه نکردند و تلاش خود را به هدر دادند، رقبای با محتوای ضعیف تر در نتیجه ترافیک و فروش بیشتری دریافت کردند.

مهمترین مراحل سئو چیست؟
سئو یا بهینه سازی موتورهای جستجو رقابتی است که در آن موفقیت فرآیندی زمان بر، پیچیده و مستمر است. تکنیک ها و روش های زیادی برای دستیابی به جایگاه بهتر در نتایج گوگل وجود دارد که هر کدام می توانند تاثیر مثبتی در این فرآیند داشته باشند اما زمانی که در جهت درست و با هدفی خاص به کار گرفته شوند اثربخشی لازم را دارند. برای موفقیت در سئو سایت به 3 دست اصلی نیاز داریم که عبارتند از:
1- سئو فنی
قبل از شروع فعالیت های بازاریابی محتوا، به یک پلت فرم قدرتمند و یک سایت استاندارد نیاز داریم.

استانداردسازی کدنویسی سایت، رعایت اصول سئو در طراحی تجربه کاربری، نشانه گذاری استاندارد (Schema) برای درک بهتر ماهیت صفحه توسط ربات ها، بهینه سازی سرعت سایت، نمایش مناسب در موبایل و مواردی از این دست را سئو فنی می نامند.

2- بازاریابی محتوا
موفقیت در سئو بدون محتوا تقریبا غیرممکن است. البته منظور ما فقط محتوای متنی نیست، بلکه تصاویر، ویدئو، صدا و حتی ابزارهایی که در سایت خود ارائه می دهیم در پاسخ به نیاز کاربران و درک گوگل از کیفیت محتوای ما موثر است.

فعالیت هایی از جمله شناسایی کلمات کلیدی ارزشمند، تجزیه و تحلیل رقبا، تدوین استراتژی محتوا، ایجاد محتوای ارزشمند، برچسب گذاری و دسته بندی موضوعات، ایجاد لینک های داخلی و ... را می توان بخش مهمی از فرآیند بازاریابی محتوا دانست.

3- ارتباط هدفمند
فعالیت مستمر و هدفمند در شبکه های اجتماعی، حضور در انجمن های تخصصی، اخذ رفرنس از سایت های معتبر و مرتبط، خرید رپورتاژ تبلیغات از رسانه های پرمخاطب و ... را سئوی آف پیج می نامند. فعالیت هایی که خارج از سایت ما انجام می شود مستقیماً بر موقعیت و رتبه ما تأثیر می گذارد.
در زمینه هایی که به سلامت جسمی و روانی جامعه، اقتصاد، سرمایه گذاری، حقوق و قضائیه، قوانین مدنی و به طور کلی سرنوشت انسان (پول شما، زندگی شما) می پردازد. کیفیت محتوا و سئو فنی کافی نیست. عامل دیگری به نام قابلیت اطمینان، تجربه و اعتماد (E-A-T) در اینجا مهم خواهد بود. در واقع اینکه چه کسی محتوا را منتشر کرده است حتی مهمتر از کیفیت محتوا است.

در زمینه های دیگر مانند شرکت های خدماتی، فروشگاه های آنلاین یا مجلات خبری و سرگرمی؛ تمرکز بر ارائه محتوای با کیفیت در یک پلتفرم استاندارد می تواند ما را به صفحه اول نتایج گوگل برساند، اما برای کسب رتبه 1 و رقابت با سایت های قدیمی شما، به یک لینک خارجی برای سایت خود نیاز داریم.

0- استراتژی سئو
استراتژی یعنی تصمیم بگیرید که چه کاری انجام ندهید! قبل از طراحی سایت، تولید محتوا و یا حتی صرف هزینه برای افزایش اعتبار سایت، باید بدانیم که هدف اصلی ما از سرمایه گذاری در سئو چیست.

شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) برای هر کسب و کاری متفاوت است، به عنوان مثال، برای یک فروشگاه آنلاین، افزایش فروش و جذب مشتریان جدید مهم ترین معیار موفقیت است، اما برای یک شرکت تجاری، تعداد تماس با تیم مشاور در روز. . از طرفی برای یک مجله اینترنتی یا سایت خبری که تبلیغات آن مهمترین منبع درآمد آن است، تعداد بازدید روزانه و زمان صرف شده توسط کاربران در سایت مهمترین شاخص عملکرد است.

ما باید بپذیریم که یک سایت نمی تواند به رتبه اول در نتایج جستجو برای همه کلمات کلیدی برسد.

هدف ما از تدوین استراتژی سئو این است که خطوط قرمز کسب و کار خود را مشخص کنیم تا بتوانیم زمان و سرمایه ارزشمند خود را بر روی شرایط و صفحاتی متمرکز کنیم که بیشترین ارزش را برای تجارت ما ایجاد می کنند.

سئو کلاه سیاه و کلاه سفید
استفاده از تکنیک های سئو برای جلب رضایت مشتریان و پیروی از استانداردهای تعیین شده توسط گوگل برای رسیدن به جایگاه برتر در نتایج جستجو سئو کلاه سفید نامیده می شود.

سادگی، صبر و صداقت؛ سه کارکرد اصلی در سئو کلاه سفید وجود دارد

در مقابل، تلاش برای بهره برداری از ضعف موتورهای جستجو و استفاده از تکنیک هایی برای فریب دادن آنها به سئو کلاه سیاه معروف است. این روش ها کمترین ارزش و توجه را به رضایت کاربر و کیفیت محتوا می دهند. البته حداقل یک بار در ماه گوگل این تکنیک های کلاه سیاه را شناسایی کرده و سایت هایی را که از این روش استفاده کرده اند جریمه می کند.
سئو کلاه خاکستری به روش‌هایی اطلاق می‌شود که با استانداردهای پیشنهادی گوگل مطابقت ندارند، اما تشخیص آن برای ربات‌های گوگل آسان نیست، بنابراین امکان جریمه سایت از سوی گوگل کاهش می‌یابد و می‌توانند به یک سایت کمک کنند.

یک نکته بسیار مهم این است که مرز باریکی بین سفید، خاکستری و سیاه وجود دارد و بسیاری از فعالیت های ما که مطابق با استانداردهای گوگل هستند، احتمالا به روش های سیاه تبدیل می شوند!

مثلا؛ تولید محتوای مفید و کاربردی یکی از بهترین ابزارهای ما برای بهبود سئوی سایت است، اما وقتی روی رضایت کاربر تمرکز می کنیم و پر کردن کلمات کلیدی یا محتوای طولانی غیر ضروری را تکرار می کنیم، به طور موثر وارد منطقه خاکستری شده ایم. اگر جلوتر برویم و بدون ایجاد ارزش جدید، مطالب سایت های دیگر را کپی کنیم، عملا وارد منطقه سیاه سئو شده ایم.

در نتیجه حتی تولید محتوا که یکی از با ارزش ترین فعالیت های سئوی ماست، این پتانسیل را دارد که خاکستری یا سیاه به نظر برسد و باعث از دست دادن موقعیت خود در نتایج جستجو شود.

برای اطلاعات بیشتر پیشنهاد می کنیم مقاله 10 تکنیک سیاه سئو معرفی شده توسط گوگل و ایجاد جریمه سایت را مطالعه کنید.

چه کسی باید سئو سایت ما را انجام دهد؟
سئو در مفهوم ساده و در اجرا پیچیده است. در واقع سئو مجموعه ای از فعالیت های متنوع و مستمر است که اجرای آن ها هم نیاز به دانش و هم تجربه دارد. تصمیم گیری اینکه چه کسی سئو سایت ما را انجام دهد به 3 عامل اصلی از جمله بودجه، منابع انسانی و زمان بستگی دارد.

به طور معمول، مشاغل اینترنتی سئوی وب سایت خود را به 4 روش مختلف مدیریت می کنند:

1- مطالعه و انجام سئو توسط صاحب کسب و کار
به این ترتیب خود صاحب کسب و کار سئو را یاد می گیرد و بخش مهمی از وقت و انرژی خود را صرف این کار می کند. کسب و کارهای استارتاپی که هنوز بودجه کافی و ساختار سازمانی مشخصی برای سرمایه گذاری در سئو ندارند معمولا از این روش استفاده می کنند و پس از کسب موفقیت های کوچک و تامین مالی استراتژی خود را تغییر می دهند.

2- برون سپاری به شخص یا شرکت
اگر گروهی اهمیت سئو را به خوبی درک کرده و بودجه کافی برای تامین هزینه های خود را داشته باشد. برون سپاری پروژه به یک شخص یا شرکت معتبر مقرون به صرفه ترین راه برای موفقیت در سئو خواهد بود.

این شغل شما را از دغدغه های جذب و نگهداری پرسنل، تامین بستر مادی و فضای کاری و از همه مهمتر آزمون و خطا برای رسیدن به نتیجه مطلوب رها می کند.

3- تشکیل تیم سئو داخلی در شرکت
سازمان ها و شرکت هایی با بیش از 30 کارمند می توانند یک تیم بازاریابی دیجیتال و سئو داخلی ایجاد کنند. افزایش سرعت عمل و انعطاف پذیری آنها در تصمیم گیری و اجرای کمپین های بازاریابی و پیشرفت سئو.

این روش در مقایسه با برون سپاری هزینه های بسیار بالاتری خواهد داشت اما نقطه قوت آن راندمان بالا و حصول نتیجه در زمان کمتر است.

4- ترکیب تیم داخلی و مشاور حرفه ای
برای سازمان هایی با بیش از 100 کارمند که معمولا در زمینه های رقابتی مانند گردشگری، ارز دیجیتال و ... فعالیت می کنند و سئو کانال مهمی در بازاریابی آنها محسوب می شود. تشکیل تیم داخلی کافی نیست. معمولا این شرکت ها از مشاوران حرفه ای و نظارت های متنوع برای تقویت تیم و تصمیم گیری بهتر استفاده می کنند.

از آموزش فردی و سازمانی تا اجرای کامل پروژه و مشاوره تخصصی. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ما و مدل کسب و کار ما، صفحه خدمات سئو سایت را بررسی کنید.

بهترین راه برای یادگیری سئو چیست؟
اگر تصمیم دارید سئو را خودتان انجام دهید یا یک تیم داخلی قوی داشته باشید. یادگیری سئو از مرجعی معتبر و شرکت در دوره های تخصصی بهترین انتخاب برای شما خواهد بود.

آموزش سئوی آموزشی; این پیچیده، زمان بر و گران است!

معمولا وقتی می خواهید نکته یا موضوع خاصی را یاد بگیرید، با یک مقاله آموزشی سئو مواجه می شوید که اطلاعات دقیق اما محدودی را در همان زمینه در اختیار شما قرار می دهد. پس از خواندن این مقاله، ممکن است به سئو علاقه مند شوید و به دنبال مقالات و آموزش های بیشتری باشید.

مطالعه مقالات آموزشی ارزشمند و مفید است، اما یک اشکال اساسی دارد. پس از مدتی ذهن شما آشفته و پراکنده خواهد شد. برای جلوگیری از این اتفاق، پیشنهاد می کنیم پس از کسب درک اولیه از مفاهیم سئو، به دنبال منابع جامع، کتاب های آموزشی و دوره های تخصصی باشید. بهترین راه برای یادگیری سئو این است:

1- خواندن کتاب پایه

کتاب های الکترونیکی زیادی وجود دارند که مفاهیم اولیه و کلی سئو را به شما آموزش می دهند. مطالعه کتاب به شما کمک می کند تا به سرعت با اصطلاحات کلی در این زمینه آشنا شوید و راه درستی برای شروع سئو پیدا کنید.

2- خواندن مقاله یا تماشای فیلم های تخصصی

پس از مطالعه کتاب با مفاهیم اولیه آشنا می شوید اما برای استفاده از آنها بهتر است زمان بیشتری را برای هر یک از آنها صرف کنید و به مقالات تخصصی یا فیلم های آموزشی مرتبط با این موضوع نگاه کنید.

3- شرکت در دوره های آموزشی سئو

وقتی دانش و تجربه نسبی در زمینه سئو کسب کرده اید، دیگر منطقی نیست که برای خودآموزی و مطالعه مقالات وقت بگذارید. با شرکت در دوره های آموزشی تخصصی سئو و یادگیری بسیاری از تکنیک های کاربردی می توانید دانش خود را در مدت زمان کوتاهی تکمیل کنید.

سوالات متداول
چقدر طول می کشد تا رتبه 1 در گوگل کسب شود؟

پاسخ به این سوال برای هر کسب و کار و سایتی متفاوت خواهد بود. بسته به اعتماد و فعالیت های قبلی سایت شما، کلمات مورد نظر شما و وضعیت رقبا در این مرحله مشخص می شود. شاید بتوان در یک زمینه در مدت 3 ماه به موفقیت های مهمی دست یافت، اما در حوزه ای دیگر ممکن است بیش از یک سال طول بکشد.

هزینه خدمات سئو چقدر است؟

سئو یک محصول نیست، بلکه مجموعه ای از خدمات تخصصی است و به همین دلیل نمی توان قیمت خاصی را برای همه سایت ها در نظر گرفت. البته خدمات سئو را می توان در دسته بندی های مختلفی از جمله بهینه سازی سایت، بازاریابی محتوا، لینک بیلدینگ و ... قرار داد و برای هر کدام ممکن است هزینه خاصی دریافت شود.

مرحله اول تجزیه و تحلیل دقیق سایت و تصمیم گیری در مورد خدمات مورد نیاز است که بر اساس آن می توان تخمین قیمت درستی انجام داد.

چه تضمینی برای رسیدن به رتبه 1 در گوگل دارید؟

یکی از مهمترین درخواست های کارفرما ارائه ضمانت دستیابی به رتبه 1 در کلمات کلیدی مورد نظر است و این کاملا اشتباه و حتی غیرقانونی است. هیچ تضمینی برای تعیین دقیق رتبه شما برای مدت زمان مشخصی وجود ندارد، زیرا هیچ اطلاعاتی در مورد به روز رسانی های بعدی گوگل و سطح فعالیت رقبا وجود ندارد. در واقع ارائه ضمانت به کارفرما شانس قبولی پروژه را افزایش می دهد اما همانطور که خود گوگل بارها اعلام کرده است این روش نوعی تقلب است.

منابع:

https://en.wikiquote.org/wiki/File:Ariyan.png

https://www.mediawiki.org/wiki/File:Ariyan.png

https://meta.wikimedia.org/wiki/File:Ariyan.png

https://en.wikibooks.org/wiki/File:Ariyan.png

https://www.wikidata.org/wiki/File:Ariyan.png

https://en.wikinews.org/wiki/File:Ariyan.png

https://en.wikisource.org/wiki/File:Ariyan.png

https://species.wikimedia.org/wiki/File:Ariyan.png

https://en.wikiversity.org/wiki/File:Ariyan.png

https://en.wikivoyage.org/wiki/File:Ariyan.png

https://en.wiktionary.org/wiki/File:Ariyan.png

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Ariyan.png

https://en.wikipedia.org/wiki/File:Ariyan.png



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







:: بازدید از این مطلب : 381
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : نرگس
ت : جمعه 2 تير 1402
.
مطالب مرتبط با این پست

نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید

لینک وبلاگ

 

خانه

 

صفحه اصلی

 

وبلاگ

 

لینک صفحه اول

 

 

 

پشتیبانی